No Image

Carnestoltes el rei d’Europa: contra la domesticació de la festa

21/02/2012 admin 0
"Sovint el Carnestoltes va ser un moment de desfogament per a les expressions de descontent popular cap a la classe política: va ser prohibit durant la dictadura, sota el pretext que les màscares podrien amagar potencials atacs de guerrilla per part dels 'rojos'". Tot i que el Rei Carnestoltes és ara domesticat a gran part d'Europa, potser tornarà a nèixer en altres parts del món: fa alguns anys que al poble de Fremantle (Perth, Australia) un grup d'activistes culturals estàn proposant un Carnestoltes d'estil europeu antic: irreverent, anticonformista, contracultural. Mentrestant, en alguns llocs del vell continent, se n'està recuperant el valor reivindicatiu i contestatari.
No Image

Encara en diuen barraques

09/02/2012 admin 0
A Roma la gentrificació s'exten en cercles al voltant del centre històric, atacant barris que fins fa poc es consideraven perifèria. A Tor Pignattara, el barri més densificat i poliglota de Roma, els especuladors immobiliaris divideixen els palazzi en unitats cada vegada més petites, i amenacen de destrucció les poques casetes baixes que queden de peu: les segueixen anomenant "baracche" per a legitimar la seva paulatina demolició i substitució per palazzi. Criminalitat organitzada i neofeixisme s'escampen a un territori que havia sigut "roig", mentres que els polítics aproven un "piano casa" que no conté cap rastre d'urbanisme, i que legalitza tota mena d'especulacions velles i noves. La resistència, però, també comença a reorganitzar-se.
No Image

La massacre de Pinheirinho

31/01/2012 admin 0
La matinada del 22 de gener de 2012, 2000 efectius de la policía militar - amb helicòpters, tancs, caballs, gasos - va començar el desallotjament de l'assentament de Pinheirinho, a Sao Paulo (Brasil). Els gairebé 10.000 afectats vivien allí feia 8 anys, i acabaven de regularitzar la seva situació habitativa; la operació va ser promoguda per una empresa el màxim dirigent de la qual havia abandonat el país al 1990 per crimens fiscals, i que vol les terres buides per especular-hi. En preparació de la Copa del Món 2014 i dels Jocs Olímpics de 2016, unes 170.000 persones per tot Brasil estàn sota desallotjament, en una nova gran onada de transformació urbana. Els habitants de Pinheirinho van resistir durament, i el desallotjament va provocar almeny 7 morts, a més de desenes de ferits i presos. Als desallotjats - ara amuntegats a esglèsies o gimnasis - s'ofereixen habitatges protegits, però "els que s'encarreguen de fer cases populars formen part de la mateixa élite sanguinària, mentidera i plena de prejudicis que els gobernants... "
No Image

Squatting in Europe

06/01/2012 admin 0
Squatting in Europe és una xarxa de investigació sobre el moviment d'okupació a Europa. Les procedències dels membres són variades: Brigthon, Madrid, Barcelona, Berlin, Copenhaguen, Rotterdam, Roma, Catania, Nueva York, Vermont, Amsterdam, Paris..., així com les posicions dels investigadors: des de les universitats, des de l'activisme, als dos costats, i per suposat mòvils. Des d'aquesta diversitat es comparteix un compromís i proximitat amb les diferents expressions del moviment d'okupació, una pràctica de diàleg i reflexió amb els protagonistes d'aquests espais, i un esforç per la publicació en formats lliures. La xarxa es reuneix cada vegada a una ciutat diferent, a espais okupats: amb la intenció d'obrir els debats a les aportacions de gent que habita i utilitza els espais. Des de l'any 2009 hi va haver trobades a Madrid, Milà, Londres, Berlín, Amsterdam: la última (desembre 2011) va ser a Copenhaguen, entre la Bolsjefabrikken i la Youth House. Els resultats d'aquest treball en xarxa i trobades periòdiques és naturalment l'enriquiment dels treballs amb el debat i l'experiència dels llocs visitats, i la producció de material en conjunt des de perspectives multisituades.
No Image

Baraka men sakate: prou de silenci!

17/12/2011 admin 0
"Aquest poble que pateix en silenci i arrossegant-se pels carrers, està fart de donar tombs / i ELL, que ha fet? reuneix el seu equip per a arreglar la constitució! et pots tornar boig! Volen que agafem les armes per arrencar-nos els nostres drets? Sóc jo qui ha d'escollir a qui vull sacralitzar! / I si ens vols entendre, vine a viure amb nosaltres: dèu, pàtria, LLIBERTAT!". Fins i tot només aquesta última frase, li hagués valgut la presó a Mouade Boulghade, el rapper marroquì de 24 anys, del barri Al-Wifaq de Casablanca, conegut com "Lhaqed" (L7a9ed), l'indignat, i detingut des de setembre. Va modificar la última frase de l'himne nacional, sustituint "llibertat" amb "el rei": un atac simbòlic que, pel Makhzen - el sistema de poder absolut que regna sobre el Marroc fa quatre segles - es més intolerable que totes les manifestacions i protestes del persistent Moviment 20 de febrer.
No Image

Estanbul ciutat sense llímits. Vídeo documental

15/11/2011 admin 0
"A Estanbul hem passat els llímits ecològics, hem passat els llímits de la població, hem passat els llímits econòmics. Si em preguntes ón ens portarà això, et citaré a Doğan Kuban: al caos" Mücella Yapıcı, arquitecta.
No Image

Seminari permanent d’espais urbans

06/11/2011 admin 0
Vam trobar-nos per primer cop el 15 de setembre a la Universitat de Barcelona: la idea és reunir-nos cada últim dijous de mes, per a intercambiar projectes i reflexions sobre ciutat i espai urbà, un tema que sembla ser fondamental a l'antropologia que s'està produïnt en aquest moment a la capital catalana. Alguns noms de participants: Omar Borrás, que treballa sobre el fútbol dels immigrants cotxabambíes a Barcelona; Andres Antebi, que està en un projecte d'antropologia visual d'una petita plaça de Tànger; Ariadna Mestre que estudia el Forat de la Vergonya de Barcelona com a espai teatralitzat; Caterina Borelli que després de treballar sobre la reforma del Raval està estudiant Sarajevo; Marco Stanchieri que està treballant sobre la transformació del barri de Vallcarca; Muna Makhluff que treballa a la Barceloneta; Alba Marina sobre la xarxa nòmada de la salsa brava a Barcelona; Miguel Fernández sobre la aplicació del civisme al carrer Robadors; Marc Dalmau que s'ha centrat sobre les dinàmiques d'afectació de la transformació urbana de la Colònia Castells sobre la forma de vida dels seus habitants; i, naturalment, Manuel Delgado que ens coordina i reprimeix.
No Image

“Negres” de la perifèria de Barcelona: joves dominicans entre estigma i resistència

26/10/2011 admin 0
"...des de sempre els negres treballen com a negres, perquè els negres són els que més treballen, per viure com a blancs…” Simón, 16 anys, des de fa 7 a L’Hospitalet (BCN)
Los Kitasellos és el nom d'un dels grups juvenils de la perifèria de l'Àrea Metropolitana de Barcelona amb els quals treballa l'antropòleg Luca Giliberti (Universitat de Lleida – Investigador FPU-ME). Treure's el segell de la diferència, per a molts joves dominicans de L'Hospitalet de Llobregat, significa resistir a l'estigma, imposat fins i tot a nivell institucional - per la propaganda electoral, per les continues batudes policials, pels periòdics a la recerca de bandes es - i convertir així la discriminació en l'emblema d'una identitat negra.
No Image

Destruïr i construïr: història d’una fàbrica

06/10/2011 admin 0
Divendres 7 d'octubre a les 19:30, projecció del documental Destruir y construir sobre l'espai fabril de Can Ricart, a Poblenou. Can Ricart era un recinte de fàbriques actives a Barcelona des del segle XIX, a la construcció del qual van col·laborar importants arquitectes del modernisme català. Durant la euforìa immobiliària dels anys 2000-2008, l'Ajuntament va afavorir l'enderroc d'una gran part dels pavellons, no obstant les protestes y els detallats estudis que reclamaven el respecte del patrimoni industrial. Tal com està passant a altres parts de la ciutat, recentement va fer-se públic que no hi ha diners per a la realització del "Museu de les llengües" - l'edifici misteriós, romàntic i sostenible que s'havia programat construïr als pavellons encara de peu.
No Image

II Congrès de joves investigadors urbans a Lisboa

12/09/2011 admin 0
Quatre anys després de la primera reunió científica, la Second International Conference of Young Urban Researchers (SICYUrb) donarà continuitat a una experiència de trobada interdisciplinària entre joves investigadors de l'àmbit dels estuds urbans. De nou, l'Instituto Universitario de Lisboa (ISCTE-IUL) acollirà aquest esdeveniment, que tindrà lloc a Lisboa entre els dies 11 a 14 d'Octubre de 2011. Els objectius d'aquest congrès són donar a coneixer les recents investigacions sobre contextos urbans procedents de les àrees més diverses de les ciències socials, debatre qüestions teòrico-metodològiques actuals i construir xarxes interdisciplinàries i internacionals. El nostre desig és que aquesta trobada sigui dinamitzada per joves investigadors en estudis urbans que treballin i desenvolupin les seves recerques a les ciutats - especialment els que estudien programes de posgrau i doctorat, però també els que desenvolupen activitats tècniques i d'intervenció social. Més informacions - Pàgina web- Programa [PDF] - Horaris.
No Image

Congrès d’antropologia a León, 6-9 setembre 2011

25/08/2011 admin 0
Pàgina web del Congrès: aquì. Programa: aquì. Hem actualitzat els enllaços als documents d'alguns simposia i taules de treball (els altres, aquí)
  • L'habitatge des d'una perspectiva antropològica [PDF]
  • Ciutats i ciutadania, entre l'escaparat global i l'experiència del lloc [PDF]
  • El sentit de l'antropologia avui, responsabilitats dilemes i accions [PDF]
  • Etnografiant resistències [PDF]
  • Etnografies contemporànees de les violències polìtiques [PDF]
  • Cap a la immaterialitat del patrimoni, política cultura i conflicte a la producció del patrimoni [PDF]
No Image

Herstory of the revolution: dones rebels a l’Egipte

11/08/2011 admin 0
"Deixar que la meva filla es quedés a dormir a plaça Tahrir, òbviament, va ser una decisió revolucionària. Aquest és l'efecte que va tenir la revolució sobre la nostra manera de pensar i gestionar les coses". Hanan Sadek, 52 anys, treballa a una companyía petrolífera "No m'oblidaré mai d'aquell soldat. No em mirava, intentava evitar creuar-me la mirada: i estava plorant. De sobte, van escomençar a disparar tots a la vegada" Sanaa Seif, 17 anys, estudiant de secundària "Estavem vivint amb els ulls tancats: no veiem les coses que teniem davant dels nostres ulls" Mona Hussein, 50 anys, mestressa de casa Cada setmana, l'equip indepenent de Leil-Zahra MORTADA puja a "Words of Women from the Egyptian Revolution" (aquì amb subtìtols) un petit vídeo d'una de les mil·lers d'històries de dones de la revolució egipcia. Per què no s'expliqui aquesta revolució com sempre fa la història dominant (history): com a aventures virils d'herois i màrtirs. Herstory és la història escrita per les dones, la que fins i tot els fanàtics de la revolució intenten obviar. Que hi hagi dones àrabs rebels és una contradicció massa gran per la versió dominant de la història.
No Image

Racisme a Santako

07/08/2011 admin 0
Sis ciutats al voltant de Barcelona - Hospitalet, Badalona, Terrassa, Sabadell, Mataró, Santa Coloma de Gramenet - estàn entre les deu més poblades de Catalunya. Pero només a Hospitalet i Santa Coloma la densitat de població és tan alta que supera la de Barcelona, ciutat compacta per excel·lència. El caos urbanistic que pateix Santa Coloma de Gramenet és resultat directe de l'especulació inmobiliària i de la corrupció polìtica: i el racisme persistent d'alguns sectors de població és l'altra cara de l'amuntegament i de l'increible diversitat d'origens que caracteritza la població de Santako. Però si a principis del segle XX els qui rebutjaven als "murcians" de les casas baratas almenys podien vantar les seves origens locals i parla catalana, al segle XXI els qui rebutgen i boicotegen als àrabs, xinesos, llatins, rumans de la ciutat, són ells mateixos - en gran majoria - immigrants de segona generació. El vìdeo Mézquita no! (2005) descriu el conflicte arreu de la instal·lació d'una mesquita a la zona del Singuerlín.

Sulukule: el primer barri gità d’Europa

20/07/2011 admin 0
Aquì van assentar-se els primers Rom que arrivaren a Istanbul l'any 1000, quan la ciutat encara es deia Constantinoble. Després de mil anys, el barri de Sulukule va ser la primera víctima de la gentrificació feroç amb la qual s'està a la vegada globalitzant i turquitzant la ciutat.